logo Den Gamla Skolan

Info om Kardutrustning
allt är slutsålt utom kardmatta på rulle
24 cm bred kostar 8:-/cm

Tvättad ull av olika typer

Classic Carder

kardmatta_leicester

Vi börjar med tvättad ull

använder kardmaskin eller handkardor

Resultat: Härligt luftig välkardad ull

Howard Brush orginalkardor, nästan plan platta och rakt handtag

Handkardor med böjda handtag men nästan plan kardplatta

Handkardor med böjda handtag och med böjd kardplatta

Howard Brush Orinal kardor. Med nästan plan platta för kardmattan och raka handtag

Howard Brush kardmattor men vårt eget kardhandtag, dessa med nästan plan platta för kardmattan men böjda handtag

Howard Brush kardmattor men vårt eget kardhandtag, dessa med böjd platta för kardmattan och böjda handtag

Tyvärr är nu nästan allt slutsålt men låter infon ligga kvar.

Vi (min man och jag) började spinna redan för mer än 30 år sedan. Men när vi nu 2008 skulle starta upp lite mer på allvar. Upptäckte vi att de kardor vi hade var alltför dåliga för den finull vi via vänner fått. Så då startade jakten på nya kardor. Fanns inte många som sålde och var helt omöjligt att få besked om hur tät kardmattan var. Vad den ena kallade fin var vad den andra kallade normal??

Vi råkade då hitta Howard Brush som hade sina kardbeslag i 5 olika tätheter väl definierade och förklarade vilken typ av fiber respektive var optimal för. .

Vi tog kontakt och mellan 2009-2014 har vi varit deras återförsäljare i skandinavien.

Som kardmaskin har vi senast haft Classic Carder. Inga kvar.
Se
Welcome to Classic Carder

Efter ett tag kände vi att vi ville ha en annan typ av kardhandtag så Bengt satte igång och snickrade.

Efter hans bortgång lyckades jag hitta en ny snickare se Finsnickeri Värmland - www.leranssnickeri.se
täthet på kardmattan.
Fanns 54, 72, 90, 120 och 190 TPI att välja mellan.
Inga handkardor kvar.

Ett alternativ till handkardmaskin är ju den gamla hederliga skrubbänken. Där är kardorna stora och den ena sitter fast i bänken och den andra kan du då jobba med båda händerna för ökad styrka. Men de flesta skrubbor har många år på nacken. Troligen börjar kardmattorna vara uppslitna eller lädret, som nockorna på dessa gamla kardor sitter i, vara murket så nockor börjar falla ut. Misströsta inte.
Köp nya kardmattor och montera så har du din skrubbänk användbar många år till. Vi har matta hemma som skärs till efter de mått som behövs. Finns i 54 TPI och 72 TPI.
Här finns en hel del kvar så maila så kan vi komma överens om ett bra pris

FROM mars får du maila

Kardmattorna av högsta kvalite MEN nu har vi hittat en ny leverantör inom EU.
Tråden avpassad efter hur tät mattan är, ju tätare matta dess tunnare och mjukare tråd. Eftersom en tät matta används till finfibrig ull är det viktigt att tråden är mjuk för att skona fibern. Tråden är efter monteringen i kardmattan slipad för att dels bli av med klippskägg och dels se till att alla nockor har samma längd. Detta gör att kardan är bra att karda med redan från början. Många andra kardor måste slitas in under åtskilliga timmar.

Bra redskap gör ditt arbete lättare och roligare
satsa på kardutrustning från Den Gamla Skolan
och få därmed högsta kvalite på dina handkardor
och en bra kardmaskin från Classic Carder